Adverteren in Duitsland, hoewel Duitsland niet ver weg is, is het belangrijk om te beseffen dat je je huidige strategie niet simpelweg kan kopiëren. De Duitse consument heeft zo zijn eigen specifieke kenmerken. Online adverteren in Duitsland is een hele uitdaging, maar zeker de moeite waard! Een aangepaste campagne is de sleutel tot succes.
Om online te adverteren in Duitsland moet je allereerst een studie maken van je nieuwe doelgroep. Over het algemeen zijn Duitsers minder prijsgevoelig, en hechten ze meer belang aan de betrouwbaarheid en reputatie van een bedrijf. Duitsers zijn over het algemeen minder direct, houden zich sterk aan overeengekomen afspraken en zijn erg loyaal, ook als klant naar bedrijven toe.
Verder is Duitsland natuurlijk ook een groot land, waarin binnen de regio’s ook nog eens culturele verschillen bestaan. De doelgroep en hun online gedrag goed bestuderen is dus noodzakelijk!
Een van de belangrijkste tools om online te adverteren in Duitsland is Google ads. Waar moet je op letten bij het inrichten van een Google ads campagne in Duitsland?
Allereerst is er natuurlijk de taal. Je kan uiteraard niet zomaar je Nederlandstalige campagnes gaan vertalen. En correct gebruik van het Duits is noodzakelijk, maar niet voldoende. Voor een succesvolle Google ads campagne is ook kennis van de lokale cultuur onontbeerlijk. Verder zal je moeten investeren in SEO-onderzoek voor de Duitstalige markt. Uiteraard kan je beginnen met een kijkje te nemen bij de Google ads campagnes van de concurrentie, maar eigen onderzoek is altijd nodig.
Daarnaast moet je ook weloverwogen keuzes gaan maken over waar je je google ads campagne wilt inzetten. Gezien er in Duitsland veel meer mensen wonen, zal je al snel aan een groter budget zitten. Je test de impact hiervan best met kleinere campagnes in bepaalde delen van het land, om vervolgens uit te breiden.
Wanneer je je Google ads campagne gaat inrichten is het verder ook een goed idee van in het begin op slechts één of enkele producten te focussen. Zo kan je even testen wat goed loopt, en de volgende campagnes aanpassen op basis van de geleerde lessen.
Ebay is in Duitsland net als Amazon één van de populairste online verkoop platformen. Het is in Duitsland veel populairder dan bijvoorbeeld in Nederland, en dus een belangrijke opportuniteit om te overwegen als je wilt gaan online adverteren in Duitsland. Succesvolle Ebay ads voor de Duitse markt moeten opnieuw opgesteld zijn voor deze specifieke markt. Ebay is al lang niet meer het simplistische verkoop platform voor particulieren. Ook hier kan een goede strategie voor je Ebay marketing niet ontbreken
Naast Google ads kan je in Duitsland ook Amazon marketing toepassen. Het belang van Amazon wordt steeds groter in Duitsland, het is ondertussen de grootste marktplaats van het land. Een echte opportuniteit dus. Maar ook hier geldt dat je niet zomaar klakkeloos je strategie kan overnemen uit eigen land. Net zoals voor je Google ads campagnes moet je Amazon ads campagnes aanpassen aan de Duitse markt. Naast grondig marktonderzoek en het opzetten van een gerichte Amazon campagne komt er bovendien nog heel wat administratie bij kijken. Een laatste aandachtspunt zijn de reviews, die een cruciaal onderdeel vormen van je Amazon ads campagne in Duitsland
Wij zetten een Google Ads campagne voor u op, stellen de advertentiegroepen, trefwoorden en trefwoordcombinaties voor u in (uiteraard in overleg) en ontwikkelen enkele effectieve advertenties voor uw product/dienst. Daarnaast stellen wij het budget en de maximale kosten per klik voor u in. Wanneer de campagne draait monitoren we continue hoe de campagne loopt en sturen we deze bij.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te openen. Door toestemming te geven voor deze technologieën kunnen we gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een negatief effect hebben op bepaalde kenmerken en functies.