Adverteren in Duitsland bij de juiste doelgroep
Hoewel Duitsland niet ver weg is, is het belangrijk om te beseffen dat je je huidige strategie niet simpelweg kan kopiëren. De Duitse consument heeft zo zijn eigen specifieke kenmerken. Online adverteren in Duitsland is een hele uitdaging, maar zeker de moeite waard! Een aangepaste campagne is de sleutel tot succes.
Om online te adverteren in Duitsland moet je allereerst een studie maken van je nieuwe doelgroep. Over het algemeen zijn Duitsers minder prijsgevoelig, en hechten ze meer belang aan de betrouwbaarheid en reputatie van een bedrijf. Duitsers zijn over het algemeen minder direct, houden zich sterk aan overeengekomen afspraken en zijn erg loyaal, ook als klant naar bedrijven toe.
Verder is Duitsland natuurlijk ook een groot land, waarin binnen de regio’s ook nog eens culturele verschillen bestaan. De doelgroep en hun online gedrag goed bestuderen is dus noodzakelijk!


De juiste Ads campagnes inrichten in Duitsland
Een van de belangrijkste tools om online te adverteren in Duitsland is google ads. Waar moet je op letten bij het inrichten van een google ads campagne in Duitsland?
Allereerst is er natuurlijk de taal. Je kan uiteraard niet zomaar je Nederlandstalige campagnes gaan vertalen. En correct gebruik van het Duits is noodzakelijk, maar niet voldoende. Voor een succesvolle google ads campagne is ook kennis van de lokale cultuur onontbeerlijk. Verder zal je moeten investeren in SEO-onderzoek voor de Duitstalige markt. Uiteraard kan je beginnen met een kijkje te nemen bij de google ads campagnes van de concurrentie, maar eigen onderzoek is altijd nodig.
Daarnaast moet je ook weloverwogen keuzes gaan maken over waar je je google ads campagne wilt inzetten. Gezien er in Duitsland veel meer mensen wonen, zal je al snel aan een groter budget zitten. Je test de impact hiervan best met kleinere campagnes in bepaalde delen van het land, om vervolgens uit te breiden.
Wanneer je je google ads campagne gaat inrichten is het verder ook een goed idee van in het begin op slechts één of enkele producten te focussen. Zo kan je even testen wat goed loopt, en de volgende campagnes aanpassen op basis van de geleerde lessen.