Vindbaar in Duitsland
januari 28, 2015
Uw website laten vertalen
februari 17, 2015

Een Duitse webshop lanceren

In een eerder artikel ‘Een webshop Duitsland maken hebben wij al laten zien wat er van belang is bij het maken van een Duitse webshop. Er moet gezorgd worden voor goede Duitse teksten, want met alleen teksten vertalen komt u er niet. Ook is sociale media belangrijk om uw klanten naar uw webwinkel te trekken. Verder moet ook gekeken worden naar de producten die u aanbiedt en dat daarbij rekening gehouden moet worden met de Duitse consument. Naast goede Duitse teksten, sociale media en het product afstemmen op de Duitse consument komen er natuurlijk ook nog andere dingen bij kijken om uw Duitse webshop zo succesvol mogelijk te maken en dat gaan belichten wij in dit artikel.

Gebruik maken van een Duitse domeinnaam 

Om uw webshop echt ‘Duits’ te maken, naast Duitse teksten, zal u ervoor kunnen kiezen om gebruik te maken van een Duitse domeinnaam. Wanneer u gebruik maakt van een Duitse domeinnaam, oftewel een .de-registratie, wordt uw webshop beter vindbaar voor de Duitse consument en ook betrouwbaarder. Het is wel van belang dat u rekening houdt met het feit dat u uw webshop moet registreren bij de Deutsches Network Information Center, DENIC. Daarbij is het wel verplicht dat er een bestaand adres in Duitsland moet worden opgegeven voor administratief contact. Er zijn verschillende providers en dienstverleners waarbij het mogelijk is om een virtueel adres te huren.

Het betaalsysteem van uw Duitse webshop

Het is belangrijk om na te denken welke betaalsysteem u gaat gebruiken voor uw Duitse webshop. Er zijn verschillende betaalsystemen, denk maar aan Creditcard, Paypal of bijvoorbeeld de Nederlandse iDeal. Betalen met een creditcard of Paypal is een internationaal betaalsysteem en lijkt wat dat betreft dan ook de ideale betaalmogelijkheid. Het probleem is dat maar 20% van de Duitse internetgebruikers een creditcard heeft. Als u alleen maar gebruik maakt van creditcard betaalmogelijkheden, dan kan het ervoor zorgen dat u veel klanten en daarbij omzet misloopt. De meeste Duitse consument maken het liefst gebruik van automatische incasso’s. Het is dus van belang om gebruik te maken van een betaalsysteem waarmee de Duitse klanten kunnen betalen met automatische incasso’s.

Uw webshop voorzien van een keurmerk

Net zoals Nederlanders, zien Duitsers graag een keurmerk bij een webshop. Een keurmerk zorgt er namelijk voor dat uw webshop erkend wordt als een betrouwbare webshop. Wanneer uw webshop erom bekend staat betrouwbaar te zijn, zorgt dit natuurlijk voor meer conversie en uiteindelijk meer omzet. Er zijn verschillende online keurmerken in Duitsland, namelijk e-Safer shopping/TÜV SÜD Prüfsiegel, EHI Geprüfter Online-Shop en Trusted Shops.