AMAZON MARKETING SERVICES (AMS)

Sinds medio 2015 biedt Amazon haar reclameklanten in Duitsland ook de langverwachte “Amazon Marketing Services” (AMS). Dit zijn nieuwe mogelijkheden voor display-advertenties die adverteerders bij Amazon kunnen boeken en schakelen. Deze verschijnen ofwel boven de zoekresultaten als Headline Search Ad, op de productpagina’s als Product Display Ads en onder de zoekresultaten als gesponsord product. Meer over de verschillende soorten advertenties vindt u later in dit artikel.

Ondertussen worden ongeveer 150 miljoen producten verkocht op amazon.de. Om hier niet onder te gaan kan soms behoorlijk moeilijk en niet zo gemakkelijk zijn. Het advertentieprogramma AMS maakt het mogelijk om de traceerbaarheid en zichtbaarheid te vergroten. Als gevolg hiervan zullen de verkoop en verkoop, en op de lange termijn, de rangorde van Amazon onvermijdelijk verbeteren.
Amazon Marketing Services biedt verkopers de mogelijkheid om zich te onderscheiden van de concurrentie. Voor verkopers is het belangrijk om de tools goed te begrijpen en te gebruiken, omdat niet elke klik uiteindelijk tot een verkoop leidt. De ROI en de campagneprestaties zijn daarom belangrijke indicatoren dat het als marketing-driver belangrijk is om constant te monitoren en indien nodig bij te sturen om de doelgroep effectief te bereiken.

De nieuwe marketingdienst is gericht op transparantie en bruikbaarheid. Het betaalt volgens Google AdWords-advertenties per klik. Dit betekent dat hoewel de gesponsorde producten al aan de gebruiker worden getoond, er geen kosten zijn voor de adverteerder. Alleen wanneer op de advertentie wordt geklikt, wordt de gebruiker omgeleid naar de productdetailpagina en wordt de klikprijs gefactureerd.

Voor meer informatie en/of ondersteuning hierbij neem contact met ons op!

AMS is altijd onderdeel van een holistische strategie. De advertenties kunnen meer verkeer en klikken genereren, maar alleen door een doordachte campagne (geschikte zoekwoorden, goede plaatsing en resultaatgebaseerde controle) en een geoptimaliseerde productpagina kan het toegenomen verkeer worden omgezet in conversies. Hier speelt de kwaliteit van de inhoud van de detailpagina een rol, die niet mag worden verwaarloosd. Deze omvatten u. a. betekenisvolle afbeeldingen, een toepasselijke titel, nauwkeurige productbeschrijving, A + inhoud en goede klantrecensies. Dit alles heeft invloed op hoe goed de detailpagina uiteindelijk wordt geconverteerd.
Een goede en doordachte AMS-campagne is daarom slechts zo goed als de productdetailpagina en zou idealiter onderdeel moeten zijn van een holistische Amazon-strategie om efficiënt en succesvol te zijn.

HET AMAZON MARKETING-PROGRAMMA MAAKT PARTNERS VAN VERKOPERS
Betrek de weergave om advertentie-inhoud te maken
het succes van de advertenties meten
vergroot de zichtbaarheid om meer potentiële klanten via Amazon te bereiken.

VIER STAPPEN AAN UW AFGEWERKTE ADVERTENTIE

STAP 1: AMS ACCOUNT TOEPASSEN
Als u een AMS-account wilt maken, moet u Amazon Vendor Central of Vendor Express Partner zijn. Als u een account kunt weergeven, kunt u uw AMS-account maken. In de eerste stap moet u kiezen welk accounttype u wilt maken. Als u een normale leverancierpartner bent, kiest u de standaardaccount. De vierde optie is voornamelijk voor marketingbureaus die een bestaand leveranciersaccount willen gebruiken voor de verschillende marketingmogelijkheden van de AMS

STAP 2: PAS AMAZON-LANDINGSPAGINA AAN
Als een AMS-account is gemaakt, is de volgende stap het maken van de Amazon-pagina. Hier hebt u de mogelijkheid om te kiezen tussen een pagina die zichzelf op de markt brengt via het bedrijfsprofiel en grotere foto’s en een pagina waarop meer tekstaanwezigheid mogelijk is. Het profiel heeft het voordeel dat het meer ruimte biedt voor personalisatie en meer persoonlijk contact creëert.

STAP 3: CAMPAGNE MAKEN
Nadat u uw Amazon-pagina heeft ingesteld, kunt u uw eerste campagne starten. Kies uit drie verschillende advertenties: gesponsorde producten, headline-zoekadvertenties of product-display-advertenties.

3.1 Gesponsorde producten
Gesponsorde producten verschijnen onder de zoekresultaten. De levering werkt op basis van trefwoorden en helpt om de zichtbaarheid van producten op de eerste pagina met zoekresultaten te vergroten. Gesponsorde producten zijn geweldig voor het vergroten van verkeer naar specifieke items, zoals etensresten, seizoensproducten of nieuwigheden.

De gesponsorde productadvertenties zijn de eenvoudigste vorm van advertenties. Er is niet veel informatie nodig die vooraf moet worden ingesteld. Alleen een zoekwoordenlijst moet worden gedeponeerd. Hier suggereert Amazon zelfs zoekwoorden die goed zouden werken voor de campagne. Een ander handig hulpmiddel voor het maken van zoekwoordenlijsten is het Hulpprogramma voor zoekwoorden.

Hoe u uw gesponsorde productadvertentie maakt:
De volgende informatie is vereist om uw campagne te maken:
•Een van uw producten die al in de uitverkoop is

3.2 Headline zoekadvertenties
Headline-zoekadvertenties verschijnen boven zoekresultaten op Amazon en zijn meestal direct gekoppeld aan de respectieve merkwinkel, maar kunnen ook worden doorverwezen naar best verkochte producten of specifieke URL’s. Ze vormen een bijzonder effectief marketingprogramma vanwege hun grote zichtbaarheid.

Headline-zoekadvertenties zijn ook gebaseerd op gedeponeerde zoekwoorden en worden berekend op basis van de structuur voor kosten per klik.

Uw zoekadvertentie in de kop maken:
De volgende informatie is vereist om uw campagne te maken:
•Budget van de campagne
• Start- en einddatums van de campagne
•Budgetbeheer (campagne zo snel mogelijk implementeren of Amazon het campagnebudget gelijkmatig laten verdelen)
• Minimaal 30-40 zoekwoorden
•Productfoto of logo van minimaal 100×100 pixels
•Een goede en juiste kop met maximaal 50 tekens en uw merknaam
Zo zien de instellingen in de backend eruit:

3.3 Product Display-advertenties
De product-display-advertenties zijn kosten per klik display-advertenties en worden afgespeeld op specifieke productdetailpagina’s. Deze vorm van weergave is zeer relevant omdat het de laatste gelegenheid is om de klant naar een ander, vergelijkbaar product te wijzen en, als hij aan de kant van een concurrerend product staat, hem alleen te begeleiden. Op het eerste gezicht lijkt deze vorm van advertentie voor klanten misschien een “vervelende” manier om opnieuw af te stemmen voordat ze iets kopen, maar display-advertenties voor producten kunnen worden teruggedraaid. Als u op uw eigen productdetailpagina van product-display-advertentie wisselt, kan de klant in een lus worden “gevangen”. De klant blijft dus bij zijn eigen merk en verliest niet in concurrentie. Anderzijds beschermt u uw detailpagina tegelijkertijd tegen advertenties van concurrerende producten.

De marketeer kan bij het maken van de campagne twee verschillende opties kiezen: hoe het product te promoten: producttargeting of op interesses gebaseerde targeting.

De eerste geeft advertenties weer wanneer kopers het doelproduct of vergelijkbare producten bekijken. Verkopers hebben de mogelijkheid om de advertentie op detailpagina’s te plaatsen en weten zo precies waar hun advertentie wordt gespeeld. Producttargeting is de meest nauwkeurige manier om het te plaatsen.
Op interesses gebaseerde targeting selecteert categorieën die overeenkomen met het geadverteerde product of specifieke interessegroepen van de koper. In tegenstelling tot producttargeting, is deze aanpak gericht op een breder publiek, maar de conversies aan het einde zijn lager in de regels.
Beide opties bieden de mogelijkheid om diegenen te interesseren die geïnteresseerd zijn in zeer relevante advertenties die voldoen aan uw ideale consumentenkenmerken.
Om uw product-display-advertentie te maken:
Product display-advertenties (producttargeting)
Als u producttargeting voor uw campagne kiest, moet u het volgende opgeven:
•Uw product op Amazon
•De producten waarop de advertentie moet worden afgespeeld
•Budget per klik
• Campagnesbudget
• Start- en einddatums van de campagne
•Markenlogo
•Produktbeschreibung
Zo zien de instellingen in de backend eruit:

Product display-advertenties (op interesses gebaseerde targeting)
Als u op interesses gebaseerde targeting voor uw campagne kiest, moet u het volgende opgeven:
•Uw product op Amazon
•Lijst van te tonen interesses / categorieën
•Budget per klik
• Campagnesbudget
• Start- en einddatums van de campagne
•Brandlogo
Zo zien de instellingen in de backend eruit:

STAP 4: START- EN MONITORCAMPAGNE
Wanneer u klaar bent met uw campagne-instellingen en uw campagne naar Amazon hebt verzonden voor verwerking, duurt het ongeveer 1-4 werkdagen voordat Amazon uw advertentie goedkeurt. Eenmaal vrijgegeven, start de campagne automatisch als u geen andere startdatum opgeeft.
Als uw campagne niet wordt geaccepteerd, ontvangt u een bericht met alle informatie waarom uw advertentie is afgekeurd en wat u mogelijk moet wijzigen. Als u echter de bovenstaande stappen hebt gevolgd en alle velden hebt ingevuld, zouden er geen problemen moeten zijn.
Als uw campagne live is, raden we u aan de eerste paar dagen goed in de gaten te houden om alles naar wens te laten verlopen. Als u ziet dat uw campagne kan worden verbeterd of als u meer zoekwoorden wilt toevoegen, kunt u dat op elk gewenst moment doen.
Anders gaat alles vanzelf en kunt u zien hoe de advertenties uw zichtbaarheid merkbaar vergroten!

Voor meer informatie en/of ondersteuning hierbij neem contact met ons op!